Bilanţul responsabilităţii sociale pe 2010
16 feb. 2011 | Paul Olteanu
În 2008, Dragoş Dehelean m-a invitat să răspund la “Bilanţul Responsabilităţii Sociale pe 2008”. În 2009 nu s-a mai întâmplat Bilanţul, dar acum revine şi odată cu el şi invitaţia lui Dragoş.
“Contextul actual, al crizei şi al bugetelor restrânse sau tăiate, va face diferenţa între cei care fac CSR pentru că e la modă şi cei care fac asta responsabil şi pe baza unor credinţe si valori propri”. – ziceam în 2008
- Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?
Locul 1 cu felicitări (pentru sustenabilitate): UniCredit Ţiriac Bank pentru că alături de MaiMultVerde a dat bucureştenilor Cicloteque – prima reţea de bike sharing din România. Îi apreciez de departe cel mai mult pentru că (cel puţin din companiile şi proiectele ştiute de mine) a investit constant într-un proiect de CSR până când acesta a devenit un business social, care se autoîntreţine.
Mi-aş dori să văd din ce în ce mai multe companii care investesc pe termen lung în parteneriate şi care işi ajută partenerii să inveţe să devină independeţi financiar.
Tot în spiritul sustenabilităţii a investit şi Ernst & Young cărora le mulţumesc pentru că nu au lăsat pădurea plantată la Ploieşti să moară şi au sprijinit MaiMultVerde în întreţinerea ei.
Şi dacă tot suntem aici, în 2010 a fost prima dată când am fost împăcat şi (chiar) mulţumit că BRD a amânat un parteneriat propus de mine, cu CROS, pe motivul că au proiecte de tradiţie în educaţie în care vor să continue investiţia.
Locul 2 (pentru educaţie): CEZ pentru EcoChampions. Pentru că nu cred că proiectele de plantare şi împădurire vor schimba lumea, dar cred că educaţia în spiritul ecologiei s-ar putea să da.
Locul 3 (pentru încredere, curaj şi viziune): Fundaţia Dinu Patriciu alături de Unilever şi Omnicom Media Group pentru că susţin CROS şi Universitatea Alternativă pe care aceştia vor să o construiască.
Spun pentru încredere, curaj şi viziune pentru că aceste organizaţii sprijină un proiect care nu are rezultate vizibile pe termen scurt (cum are Cicloteque) şi nici indicatori de performanţă măsurabili după criteriile corporatiste. Are în schimb o echipă cu o pasiune de neegalat şi o miză mare pe termen lung: transformarea educaţiei din România ca sistem.
Spun doar locul 3, pentru că investiţiile acestor organizaţii în CROS sunt relativ mici şi nu văd o garanţie a unui commitment pe termen lung.
Menţiune:
Raiffeisen Bank pentru asta. Unul dintre parcuri a fost făcut chiar în faţa blocului în care am copilărit, în Ploieşti. Mulţumesc! 🙂
- În ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?
În suficientă măsură pentru perioada economică traversată şi pentru priorităţile curente. Au continuat să investească şi să susţină proiecte, doar că au fost mult mai selective şi mai pretenţioa. Lucru care nu mă miră şi care cred că va duce la o mai bună calitate a proiectelor şi după ce bugetele se vor revigora.
Ce lasă de dorit din punctul meu de vedere este înclinaţia companiilor spre a îşi educa şi sprijini partenerii în procesul lor de învăţare. Cunosc mai multe situaţii în care sponsori şi-au sistat finanţarea fără să încerce înainte să işi educe partenerii în sensul sustenabilităţii si al antreprenoriatului social.
- Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?
Nu am aşteptări. Am în schimb 2 mari dorinţe.
- Să investească mai mult în educaţie şi în proiecte cu caracter educaţional, pentru că e singurul domeniu transformaţional.
- Să işi ajute partenerii ONG să înveţe să devină sustenabili financiar. Spun asta pentru că îmi doresc să văd din ce în ce mai multe proiecte de antreprenoriat social, realizate de din ce în ce mai mulţi oameni care învaţă să gândească şi să acţioneze sustenabil.
Am în acelaşi timp aşteptarea ca liderii ONGurilor să înţeleagă cum funcţionează un business şi să înveţe şi ei să facă modele de business sustenabile pentru organizaţiile lor.
- Ce eşti dispus să faci pentru a le stimula pe companii să fie mai responsabile în 2011?
- Consultanţă gratis. 🙂
- Cumpăr de la cine face bine. Vorbesc de rău pe cine face rău.
- Eu cred că explozia social media şi interesul tot mai mare al românilor pentru voluntariat şi activism oferă un bun mecanism de motivare pentru companii.Cele care investesc suficient de mult timp în CSR şi care chiar fac proiecte de impact pentru societate, sunt repede premiate în materie de PR şi loialitate. În schimb, companiile care oferă servicii proaste şi care dau dovată de iresponsabilitate primesc de la aceeaşi activişti şi lideri de opinie, un PR pe care mai ales în această perioadă nu cred că şi-l permit.