Personal Branding: setarea așteptărilor

12 mart. 2012 | Paul Olteanu

In ultimul articol am vorbit putin despre ce este un brand personal si la ce foloseste. Acum, va invit la un articol despre setarea asteptarilor. Adica: ce o sa ni se intample si ce nu o sa ni se intample intr-un proces de branding personal.

Si vom incepe cu…

Ce nu o sa se intample intr-un proces de branding personal

 

  • Nu o sa inveti sa „te vinzi”

Brandingul personal nu este despre a construi o imagine atat de buna incat oricine sa zica „vreau sa cumpar”. Este mult mai degraba despre a construi o imagine clara si coerenta bazata pe abilitati si pe valoare intrinseca.

Este despre a te formula pe tine insuti intr-un fel care sa explice clar oamenilor cine esti, la ce esti bun si la ce se pot astepta daca te cumpara. Este despre cumparare pe baza de incredere si nu despre vanzare agresiva.

 

  • Nu o sa ai mai multi clienti peste noapte

Increderea se construieste in timp. Un potential client, cand incepe sa se gandeasca sa lucreze cu tine sau cu compania ta, va cauta sa afle cat mai multe inainte sa ia o decizie.

Asta e momentul in care un brand personal construit pe baza de autenticitate poate face minuni. De ce? Pentru ca tot ce-a gasit potentialul client despre tine pe internet, sau in presa se va potrivi perfect cu ce va intalni in persoana. Si congruenta genereaza incredere.

Cu toate astea, congruenta vine in timp asa ca ofera acestui proces rabdarea pe care o cere. O sa merite.

 

  • Nu o sa devi celebru sau persoana publica

Cel putin, nu in mod obligatoriu. Celebritatea poate sa vina daca industria in care activezi e una de natura publica (de ex. televiziune, jurnalism, etc.) sau daca publicul tau tinta este unul general (ex. toti romanii).

Altfel, brandingul personal actioneaza targetat. Adica, te vor cunoaste si vor ajunge sa aiba incredere in tine oamenii pe care ti i-ai ales ca public tinta. Si cu cat publicul este mai bine definit, cu atat o sa-ti fie mai usor sa te faci cunoscut lor si sa-i faci sa aiba incredere in tine. Si desigur, sa cumpere ce ai de vandut.

 

  • Nu poti controla totul

Desi poate ai crede altfel, brandul tau personal si evolutia lui nu tin doar de tine.
In constructia sa conteaza toti oamenii cu care te intalnesti; toti oamenii care citesc ce scrii sau asculta ce vorbesti; toti oamenii care cumpara ceva de la tine sau care pur si simplu stau de vorba cu tine.

Brandingul personal este un proces cat se poate de social, in care imaginea ta se faureste in mintea altora din tot ce aud si vad despre tine.

Iar sursele de informatie si opinie despre tine inceteaza sa se mai rezume doar la persoana ta din momentul in care ai postat prima data pe blog, sau vorbit prima oara la televizor sau intr-o conferinta.

Am ilustrat mai sus 4 lucruri la care nu se vor intampla intr-un proces de branding personal. Hai sa ne uitam acum la…

Ce o sa se intample intr-un proces de branding personal

 

  • O sa te chinui sa te cunosti

O componenta puternica in definirea brandului personal o are introspectia. Momentul asta, cand incetezi sa te mai gandesti la ce vor crede si cum te vor vedea altii, sta la baza procesului de branding personal.

Faza asta, de identificarea a miezului tau dur (talent, pasiune, valori, motivatii, interese personale) poate sa dureze zile, luni sau chiar ani, in functie de cat de bine te cunosti si de cata experienta ai.

O sa fie greu pentru ca nu suntem obisnuiti sa ne punem intrebari grele. In 15 ani de scoala probabil ca nu ne-a intrebat nimeni, niciodata ce ne place sa facem si ce e important pentru noi.

Un lucru e clar totusi: merita efortul si fara procesul asta, fara sa stii la ce esti bun, ce te pasioneaza si ce ai valoros de oferit nu are sens sa continui. Nici in branding si nici in cariera.

 

  • O sa te caute cu precadere clienti care te plac si care s-au hotarat ca vor sa faca business cu tine

Daca o sa comunici bine lucrurile de mai sus, vei atrage in jurul tau oameni care rezoneaza cu persoana ta, cu experienta si competentele tale si care vor fi deja intr-o mare masura convinsi ca vor sa lucreze cu tine.

In cazul asta, brandingul personal actioneaza ca un filtru. Iti aduce aproape clienti care te plac si care au incredere in tine si ii indeparteaza pe cei care nu rezoneaza cu ce comunici si care apreciaza altceva.

In ambele cazuri, tu castigi.

 

  • O sa devii un om mai interesant si un exemplu pentru cei din jur

Prin extenso, brandurile personale bine construite functioneaza uneori ca niste simboluri. In timp, daca investesti energie, rabdare si atentie in branding vei ajunge sa ii inspiri pe oamenii din jurul tau: colegi, prieteni, clienti.

Asta se intampla pe deoparte pentru ca procesul de introspectie o sa te ajute sa te pui in ordine cu tine si implicit sa devii mai calm, mai increzator si mai puternic, pe de alta parte pentru ca procesul de comunicare personala o sa iti construiasca o aura de succes si de reusita.

Pracic, pentru cei din jur, vei arata mereu in cea mai buna forma a ta, fara sa fii in nici un fel impostor.

 

Articol apărut în Business24 în 11 martie 2012