Presentation Skills: 7 intrebari esentiale despre publicul tau tinta

12 aug. 2013 | Paul Olteanu

Tema abilitatilor de prezentare (presentation skills) este un lucru care a ajuns sa ma preocupe foarte mult in ultima vreme, pentru ca realitatea profesionala in care traim demonstreza ca de abilitatea noastra de a face prezentari depinde de multe ori succesul demersurilor noastre.

Ganditi-va putin: indiferent de industria in care lucram, contractele, vanzarile, pitchurile, parteneriatele, aliantele si asa mai departe, se incheie de cele mai multe ori in urma unor prezentari live. Astfel, fie ca vrem sau nu, prezentarile au ajuns sa fie, fara echivoc, unul din cele mai puternice instrumente de business pe care le folosim.

In contextul asta, am inceput sa citesc de curand cartea Slide:ology – The art and science of creating great presentations. Si dupa ce am parcurs o treime din ea, marturiesc deschis ca mi se pare una din cele mai valoroase carti de public speaking / presentation skills pe care le-am citit. E clara, bine structurata, frumos ilustrata si plina de exemple si studii de caz relevante.

Și iată ceva ce mi s-a părut în mod particular valoros și util pentru public speakerii și prezentatorii din lumea de business românească: 7 intrebari despre publicul tau tinta la care trebuie sa raspunzi inainte de a te apuca sa construiesti prezentarea / discursul.

1) Cine / cum e audienta mea?

Informatiile demografice si psihografice sunt un inceput bun, dar nu sunt suficiente. Pune-te in pielea oamenilor din fata ta. Incearca sa-ti imaginezi cum sunt si intelege-i la nivel personal.

2) De ce sunt aici?

De ce crezi ca se afla in fata ta? De ce au venit? Ce crezi ca asteapta sa primeasca la finalul prezentarii / discursului tau? Au venit de buna voie sau sunt obligati sa fie in fata ta? Fa analiza situatiei ca sa intelegi motivatia prezentei lor.

3) Ce-i tine treji noaptea?

Ce problema / ce probleme au? Ce-i framanta cel mai tare? Fa audienta sa inteleaga ca ii cunosti si intelegi problemele. Empatizeaza cu ei, legat de ce e important pentru ei.

4) Cum poti sa le rezolvi problema?

Celebrul „What’s In It For Me” – mie ce-mi iese? De ce te-as asculta? Ce poti sa faci pentru mine? Cum poti sa-mi faci viata mai buna?
Personal, consider ca asta e una din cele mai importante intrebari la care trebuie sa raspunzi pe parcursul unui discurs / al unei prezentari.

5) Ei ce trebuie sa faca?

Asigura-te ca inteleg care e „action point”-ul. Spune-le care e rolul lor in ce le propui si fi sigur ca inteleg ce au de facut.

6) Cum / cu ce e posibil sa se impotriveasca?

Oamenii sunt reticenti la schimbare si uneori chiar si la actiune. Gandeste-te care ar putea fi motivele pentru care audienta ta s-ar putea impotrivi propunerii tale. Anticipeaza argumentele / motivele lor si taie-le de la radacina.

7) Care / cum e contextul optim prin care ii poti face sa te asculte?

Da publicului tau ce vrea (intrebarile 3,4,5), in felul in care o vrea. Asigura-te ca le creezi contextul ideal ca sa te asculte (de la cum arata sala, la cum curge informatia, la temperatura din camera, la eliminarea obstacolelor, etc.). Totul e important si fiecare secunda de atentie conteaza.

Concluzie

Cred că atât în marketing, cât și în public speaking sau în arta construcției prezentărilor, publicul țintă este lucrul pe care trebuie să-l avem mereu în minte. Așadar, fie că proiectăm un serviciu, un produs, un discurs sau o prezentare, sunt sigur că dacă răspundem la întrebările de mai sus, relația noastră cu oamenii din față o să fie mult mai bună.

Succes!